La falta d'acord en la presentació de
la moció de censura al govern que presideix Xavier Garcia Albiol a
Badalona ha deixat perplexos molts ciutadans progressistes. Les
explicacions que s'han donat després encara han deixat més mal gust
de boca.
Allunyat com estic del dia a dia la
política local m'excuso d'opinar del detall de la negociació, de la
que només en sé una part i segurament de forma imprecisa. Parlaré
del que amb l'experiència viscuda em sembla que hauria de regir tota
transacció si es busca arribar a bon port.
Sempre es negocia amb gent que té
posicions diferents, perquè els convençuts ja són al propi partit.
És una obvietat, però en un tracte tothom ha de saber que es
deixarà pèls a la gatera. El resultat dels acords si és
equilibrat, no satisfarà cap posició partidària concreta i sí que
donarà resposta a una demanda coincident amb l'opinió pública
majoritària.
Debats impossibles
El fet de seure a una taula vol dir que
s'han de deixar a fora del debat aspectes que farien impossible
l'acord. En tenim experiències: mai s'hauria creat l'Assemblea de
Catalunya si s'hagués centrat el debat en la responsabilitat dels
partits polítics durant la Guerra Civil a Catalunya. Els
autonomistes acusaven el PSUC d'haver obert la porta a la intervenció
del govern central a la Generalitat. El PSUC potser pensava que
altres forces polítiques van distreure amb debats estèrils l'esforç
de guerra... podria seguir. Per sort no es van refer aquests debats,
altrament, potser el franquisme hauria durat molts més anys.
A Badalona el que s'havia de superar
era la situació actual. Un govern que perjudica les classes populars
cada dia i que de retruc crea mala imatge de la ciutat en conjunt. El
debat havia de comptar amb els elements exteriors. Les anades i
vingudes en les aliances CiU respecte al contenciós sobiranista
tenen repercussió pràctica a la ciutat. El més difícil era
posar-se d'acord el programa de mínims amb que governaria el nou
equip i amb qui composaria el govern: l'alcalde i l'equip de gestió.
Correlació de forces
La correlació de forces indica que el
primer grup de l'oposició és el PSC, el segon CiU i el tercer
ICV-EUA. El normal seria que les persones que haurien d'administrar
la ciutat durant aquest període de transició els haurien d'escollir
els seus partits. Els altres potser podien opinar i mostrar si cal
públicament la discrepància, en tot cas segurament després de
produir-se el relleu.
Hi ha debats secundaris, per exemple,
la imputació del cap de CiU. Però aquesta discussió distreu de
l'element central de l'acord, un pacte de salvament de ciutat. En tot
cas, la discrepància es podria haver formulat a posteriori. Així se
salvaven dos esculls. El primer es facilitava l'acord i el segon
s'evitava donar alguna mena d'excusa a CiU per desfer el camí
iniciat.
Un cop trencades les negociacions els
retrets eren descomptables. CiU retorna la pilota a ICV que n'havia
estat el grup més crític quan els d'Artur Mas van facilitar amb la
seva abstenció el nomenament de Garcia Albiol. Els socialistes
carreguen contra el qui podia robar-los-hi vots en un futur i fins i
tot EUA, de retorn de les seves dèries esquerranistes, critica també
els seus socis.
Tot plegat, com diria Talleyrand,
el diletant primer ministre de Napoleó, després de saber que un
escamot del cors havia matat un príncep que havia lluitat contra el
nou règim, “és més que un crim, un error”. Però rectificar és
de savis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada