Tomeu Ferrer
Firmar o no firmar els articles com a protesta laboral? Un suggeriment que pot causar polèmica entre els periodistes. Permeteu-me que defugi l'aspecte central de la proposta: esbrinar si per als interessos dels professionals la mesura és adient o simplement perjudica la credibilitat dels informadors i els mitjans.
Firmar o no firmar els articles com a protesta laboral? Un suggeriment que pot causar polèmica entre els periodistes. Permeteu-me que defugi l'aspecte central de la proposta: esbrinar si per als interessos dels professionals la mesura és adient o simplement perjudica la credibilitat dels informadors i els mitjans.
Parlaré
del paper que s'ha generat al voltant del binomi informació-opinió.
D'entrada diré que és cert que hi ha moments en què els
periodistes firmen, firmem, fins i tot els peus de foto. També és
cert que les empreses insisteixen tot el que poden a forçar que les
informacions vagin firmades. Perquè?
Les
direccions periodístiques de les empreses intenten que la major part
de les informacions tinguin un periodista que se'n faci responsable.
I més si aquests periodistes tenen un nom consolidat. Per quin
motiu? Hi ha claus diferents, però una és certament perversa. Les
empreses periodístiques han aconseguit canviar la seva estructura
clàssica, que era oferir una informació no condicionada i mostrar la
línia ideològica de la publicació en l'opinió. Això ha canviat.
Els diaris tendeixen ara a filtrar subtilment la ideologia que
defensa l'empresa en les informacions, mentre que obre l'àmbit de
l'opinió a firmes de tot el ventall democràtic. Un canvi copernicà:
l'enfocament ideològic dels grups econòmics que hi ha darrere dels
mitjans, les seves intencions subliminars s'han aixoplugat en les
pàgines d'informació pretesament pura i les opinions serveixen com
hem dit, de coartada per justificar amb un fals pluralisme la seva
posició ideològica global.
En
el context descrit, crec que les informacions han de tenir firma
perquè les empreses tenen interès a treure's les puces de la seva
tendència ideològica dominant: “són ells, - els periodistes- no
la direcció” els que són de dretes o d'esquerres, podria declarar
un director de publicació en cas de ser interrogat al respecte.
Per
contra, l'opinió s'utilitza com una forma de despistar a l'usuari i
fer-li creuer que el mitjà de comunicació és realment obert.
Recordo que l'edició catalana de la Razón es va adornar amb
firmes procedents del gabinet de Presidència de la Generalitat en
l'última etapa de CiU abans del Tripartit. No obstant, els
editorials i l'opinió realment estructural seguia sent la
tradicional en el mitjà propietat de Planeta.
No
sé si m'he dispersat però abans de la crisi galopant que ens
afecta, les firmes eren importants per justificar la línia
ideològica dels mitjans i si en una protesta laboral es deixa pelada
la informació el resultat és despullar una mica al rei, vull dir a
la direcció ideològica del mitjà i, per tant, és un mecanisme més
de pressió per intentar solucionar el problema social que genera la
protesta laboral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada