divendres, de setembre 17, 2004

És la formació, estúpid!

He de reconèixer que alguns cops, quan sento algunes declaracions, m’enervo. Fa un temps, a conseqüència d’una onada de deslocalitzacions, vaig escoltar un dirigent empresarials dir que amb els salaris que s’havien de pagar al nostre país, el teixit industrial acabaria desmantellant-se.
Després d’escoltar-lo vaig pensar que potser es tractava d’una boutade, vull dir una espècie d’estripada que algunes persones pronuncien per fer que es parli d’una cosa. Més tard se’m va acudir que, si la manifestació estava feta seriosament, n’hi havia per preocupar-se. Els empresaris que pensessin com el nostre interlocutor, només podrien exercir des de Catalunya cap al sud, prenent la divisió com a mesura de valorar els costos salarials. Altrament, els empresaris esmentats mai podrien exercir a Alemanya o a Suècia, països que es deuen comptar com dels que tenen els costos de mà d’obra més alts del món. Em resisteixo a creure que els nostres emprenedors siguin professionalment menys competents que els dels dos països esmentats!
Quina és la diferència? A més de detalls que no esmento, hi ha una gran diferència. Alemanya i Suècia poden vendre els productes a uns preus per sobre dels de la competència perquè el mercat accepta pagar el plus d’encariment. I per què pagar més per una cosa que es pot trobar més barata? Perquè es presumeix que té més qualitat! I, tornem a preguntar: per què els consumidors pensen que un producte té més qualitat? Doncs perquè el producte aporta un disseny o un control de qualitat o uns elements diferencials que així ho donen a entendre. I això, tornem a preguntar, per què? Doncs, una altra vegada, perquè hi ha un nivell de formació que ho fa possible. Fa possible que hi hagi també una altra productivitat i un nivell de qualitat molt alt.
Clinton ja li ho va dir a Bush pare en una campanya electoral: «És l’economia!»
Efectivament, el factor diferencial és la formació. Només amb això serem competitius al nivell que calgui. Perquè sempre hi haurà qui voldrà apostar per la qualitat.
Publicat a Emprèn 17/09/2004